the true wnaz

the true wnaz

Friday, September 17, 2010

PENILAIAN BERASASKAN PROJEK

KAEDAH PENILAIAN BAHASA

PENILAIAN MELALUI PROJEK

Pengenalan

Penilaian ini merupakan aktiviti-aktiviti yang memerlukan murid mengaplikasi atau membuat tunjuk ajar cara pengetahuan dalam situasi sebenar. (Wiggins, 1989).

Ciri-ciri penilaian projek

  • Projek/ tugasan mempunyai pelbagai reka bentuk (lisan, visual, kinestetik)
  • Berbentuk jangka panjang
  • Menunjukkan peranan sebenar dalam situasi sebenar
  • Pelajar dibenarkan untuk membina penyelesaian alternatif apabila tidak mendapat jawapan yang benar.
  • Pelajar dikehendaki melibatkan diri secara aktif iaitu membuat projek didalam kumpulan secara koperatif.
  • Pelajar dapat menjalankan tugas secara individu atau berpasukan
  • Sintesis pengetahuan yang dikumpul dan menilai pembelajaran.
  • Menilai pelajar dari segi :

-kreativiti,

-kemahiran merancang,

-integrasi pengetahuan,

-kebolehan membuat tugasan bersama orang lain

-pelajar menunjukkan kebolehan mengkaji / membentuk sesuatu

-melaksana dan menghasilkan sesuatu

-pelajar mengamalkan kemahiran berfikir dan menyelesaikan masalah.

-aktiviti yang bermakna

  • Dengan itu, penilaian projek ini dapat:

-mengukur proses metakognitif dan sikap pelajar

-memperoleh skor yang diberi berdasarkan kritirea spesifik

-membantu pelajar mengesan bidang kelebihan dan menggunakannya sebaik mungkin.

Jenis-jenis penilaian projek

  • Latihan dan soalan ’open ended’ untuk pelajar hasilkan secara lisan dan bertulis (main peranan)
  • Extended tasks assignment-menulis puisi, menerangkan keputusan ujikaji, membina model.
  • Portfolio-koleksi tugasan berdasarkan prestasi
  • Tugasan prestasi-drama, lakonan, persembahan dan model.

No comments:

Post a Comment